Сцени и пространства
Театрално-музикален продуцентски център
Пучини 100 - Премиера "Мадам Бътерфлай" със Соня Йончева и Арсен Согомонян
Опера от Джакомо Пучини
Диригент Найден Тодоров
Режисьор Нина Найденова
В ролите:
МАДАМ БЪТЕРФЛАЙ – Соня Йончева
СУЗУКИ – Михаела Берова
ПИНКЕРТОН – Арсен Согомонян
КЕЙТ ПИНКЕРТОН– Лилия Илиева - Михайлова
ШАРПЛЕС – Пламен Димитров
Хор и оркестър на Държавна Опера Варна
През 2024 година музикалният свят отбелязва 165 години от рождението и 100 години от смъртта на великия Джакомо Пучини, безсмъртен с изключителните си творби. Държавна опера Варна се включва в честванията със специална селекция от емблематични заглавия на композитора.
На въпроса какво може да я разплаче, Соня Йончева отговаря „Финалът на „Мадам Бътерфлай“. Нейната Чо-Чо Сан печели възхищението на публиката и на критиката, която я нарича „рядък диамант на оперното изкуство“. След виенския ѝ дебют в ролята за нея пишат „Йончева предефинира оперното изпълнение. Интерпретацията ѝ на Чо-Чо Сан показва забележителната ѝ сценична еволюция“. Съвършената музика на Пучини разказва за Изтока и традициите му чрез трагичната любовна история на японската гейша и американския морски офицер. Постановката на режисьора Нина Найденова представя чувствената творба с метафората за американската мечта, изобразена с кадри от черно-бялото кино. Декорът е на Петко Танчев, а японските облекла са дело наЦветанка Петкова-Стойнова.
По време на посещение в Лондон,Пучини гледа в един от лондонските театри драмата „Гейша“ от Дейвид Беласко, написана по новелата на американския писател Джон Л. Лонг. Той е завладян от личната драма на нещастната японска девойка и решава да композира опера по този сюжет. Неговите литературни сътрудници Луиджи Илика и Джузепе Джакоза се залавят с либретото, а Пучини написва първото действие, преди окончателно да е готов текстът на цялата опера. При писането на музиката, композиторът изучава японските народни песни. Освен многото трудове, които проучва, той се запознава и с живата японска песен и записва много японски напеви от жената на японския посланик в Рим Окияма, някои от които използува в музиката си. Партитурата на „Мадам Бътерфлай“ с подзаглавие „Трагедията на една японка“, е завършена в края на 1903 г., а премиерата е на 17 февруари 1904 г. в миланския театър „Ла Скала“.