Паганини във фокуса на Международния симпозиум на Музикалното „Варненско лято“

Вторият ден на Научния симпозиум в рамките на Международния музикален фестивал „Варненско лято“ 2019, който се проведе от 27 до 30 юни в Градската художествена галерия на Варна, насочи вниманието към Паганини. Темата, която се дискутира на 28 юни, беше „Паганини и италианският романтизъм“, с модератор д-р Данило Префумо, който изнесе и лекцията „Митът за Паганини“, станала основа за широка дискусия. Данило Префумо завършва история на музиката, работи като сътрудник на Radiotre повече от 15 години и реализира редица съвместни проекти с Радиото на Италианска Швейцария (Radio Svizzera Italiana). Научните му интереси са насочени към италианската инструментална музика от XVIII - XIX век и по-специално към Николо Паганини.  „Митът за Паганини е продукт на романтизма – посочи д-р Префумо, - който обилно се подхранва с митове и в този смисъл е съвършено функционален за епохата и средата, които го създават. Възникнал съзнателно от рационалното желание, от хитрата пресметливост на отделния човек, митът по-скоро представлява реализацията на едно колективно желание, на една ширеща се необходимост от свобода, от разрушаване на тогавашните музикални условности. Романтизмът има нужда от това и тъй като митовете не обясняват, а полагат основи, митът за Паганини представлява основата, върху която музикантите от Романтизма изграждат своето изкуство, примерът, прецедентът, предназначен да даде стойност със своето съществуване на неизползвани дотогава дързости. Ако не беше излязъл извън пределите на своята родна страна, Паганини вероятно щеше да бъде запомнен за цял живот, а също и post mortem като велик и ексцентричен цигулар, колкото невероятен, толкова и уникален. Но семената на мита, покълнали в тази уникалност, трудно биха могли да дадат плодове,  ако бяха отглеждани само на италианска почва. В романтична Европа виртуозната дързост на Паганини се проявява като героично предизвикателство към невъзможното, тя се възприема като върховно усилие на човека да се проектира отвъд границите на своята натура. И странността, външният вид на границата на гротеската, се превръщат в явни знаци за тази изключителност, за този свръхестествен демонизъм, носител на нечувани новаторства.“

В своя доклад проф. д-р Марио Хосен, солист на едни от най-известните световни оркестри, почетен професор по цигулка на НБУ и гост професор в Япония, преподавател със завидна кариера и носител на много престижни награди, както и артистичен директор на Международния музикален фестивал „Варненско лято“, поднесе „Изследване на цялостното творчество за цигулка и оркестър на Николо Паганини за издателство Доблингер Виена“.

Уважаван интерпретатор на музикалното наследство на Паганини, проф. Хосен отбеляза: „Творчеството на Паганини изисква сериозно изследване. Партитурите на композитора разкриват досега незабелязани, но фундаментални черти на изпълнителското му майсторство. Липсата на критични, на базата на оригиналните извори, нотни издания, води до големи несъответствия между авторовия замисъл и съвременната изпълнителска практика.

Характерни черти в концертните програми на Паганини са изборът на творби, където той настройва цигулката с тон или терца по високо, по този начин се създава много контрастна и колоритна звукова картина между оркестровата партия и соловото изпълнение, и изпълнението на произведения само на една струна - сол. В изданията ни се разкриват практическите решения за реализация на характерни черти от техниката на Паганини, като звукови ефекти, като колоратура, наподобяваща звуците на природата – птича песен, славееви трели и звън на празнични камбани, свиренето на двойни флажолети в дълги пасажи, съчетаването по оригинален начин на едновременно свирене с лък и пицикато, изпълнявано с лявата ръка. Щрихите на лъка 

са средство за постигане на художествена артикулация, а във виртуозните пиеси те са и незаменим начин за създаване на многобройни вариации върху една отделна фраза и идея. В изпълненията и композициите си Паганини използва нетрадиционни щрихи. Прецизното изпълнение на артикулациите на Паганини помага много за по-доброто разбиране на стила белканто, който е толкова важен за неговите композиции.“

Той посочи, че събраните в тези издания пиеси са били редовно изпълнявани от композитора на неговите концерти. Сред тези относително голям брой пиеси, останали неотпечатани приживе и запазени само в ръкопис, са и най-впечатляващите му бравурни композиции. Оригиналните ръкописи разкриват, че Паганини е бил много педантичен в записването на своите музикални и изпълнителски идеи.“ Проф. Хосен поднесе своите тези с много емоция и ги подкрепи с мисълта на Паганини: „Самите ние трябва да изпитваме силни чувства, за да можем да извикаме чувство и у другите”

Д-р Мариятереза Делабора, специалист по италианска музика от 18. и 19. век, поднесе доклада „Композицията за Паганини: гениален work in progress“, в който подчерта, че Паганини е признат за един от първите пътуващи виртуози. „Афишите му, концертните програми, отразяването на изявите му във вестниците от онова време, потвърждават както многобройността на неговите концерти, така и ефекта, който предизвикват те върху публиката – каза тя. - Едва в последно време разкриваме един друг аспект на личността му, тази на виртуоз-мениджър на самия себе си, който изготвя програмата и избира произведенията, които да включи в нея - съвсем в стила на днешния модерен маркетинг. Такива комбинативни решения са нещо обичайно за началото на 19. век и не предизвикват у публиката изненада или учудване, а по-скоро задоволство и удовлетворение, защото дават възможност да се слушат предпочитани творби, заедно с все още неиздадени, нови произведения, представяни по различен начин на концертите му.“ Д-р Делабора илюстрира тезата си с примери от промените, правени в движение от Паганини, както по отношение на изпълнителите, така и на макроструктурата на произведенията, и обобщи: „В заключение партитурите, които откриваме с музиката и бележките на Паганини са много полезни, защото не само ни дават информация за различните концерти в различните градове, но често ни съобщават и имената на музикантите, които са вземали участие. В тях можем да видим и написани фрази за размишления, дори и карикатури. Следователно благодарение на тях можем да пресъздадем изпълнителската практика, историята на градовете и концертните зали, съдбата на една пиеса, разпространението ѝ, кариерата на музикантите, както и да открием интересни мисли за живота изобщо.“

Дневната музикална програма беше съставена от 12 капричи на Паганини, а солисти бяха младите, но вече лауреати на международни конкурси, български цигулари Александър Зайранов, Зорница Иларионова, Кай Орлинов, Виктор Василев, Лора Маркова, Виктория Маринова, Боряна Желева.

ММФ „Варненско лято“ е първият български фестивал, основан е през 1926 г. Член е на Европейската асоциация на фестивалите, носител на лейбъла на ЕФФЕ („Европа за фестивалите, фестивалите за Европа“) за 2019-2020 и лауреат на ЕФФЕ за наградите на ЕФФЕ 2019-2020. 

ММФ „Варненско лято“ 2019 се организира от Община Варна в партньорство с Министерството на културата и НУИ „Добри Христов“ и със съдействието на Градска художествена галерия, Регионалния исторически музей – Варна, зала Аула на Икономически университет – Варна  и Фестивалния и конгресен център. Фестивалът се реализира с подкрепата на Италианския културен институт и Посолството на Италия, Посолството на Испания и Институт Сервантес, Полския  културен институт, Посолството на Австрия, Посолството на САЩ , Посолството на Холандия. Фестивалът подкрепят „Солвей Соди“, „Кока-Кола България“, „А1“, „Фрапорт“, Пежо - Франс Ауто,  KLM, AGBU, Grand Mall, клуб „Ментол“, пиво „Гларус“, винарна и хотелски комплекс „Шато де Берже“, хотелите „Капитол“, „Черно море“, „Модус“  и “Плаза”, Делта Планет Мол. Медийни партньори на фестивала са БНТ, РТВЦ Варна, БНР, Радио Варна, ТВ1, Площад Славейков, БГ радио, Moreto.net, NovaVarna.net и Ти си Варна.

 


Последни новини

Информационна среща за кандидатстване по фонд „Култура“ на Община Варна

На  9 февруари 2021 г., от 15 до 16:30 ч.  ще се проведе  онлайн информационна среща  за желаещите да кандидатстват с проектни предложения по фонд „Ку...

Прочети още

ММФ „Варненско лято“ – случилият се български фестивал през 2020

В най-трудната за културата година Международният музикален фестивал „Варненско лято“ беше един от малкото големи фестивали в Европа, които имаха свое редовно издан...

Прочети още

Акценти в XXI Коледен музикален фестивал - Варна 2020

19 ноември – 31 декември 2020 Премиерни заглавия, мюзикъли, опери, симфонични концерти и световна джаз премиера Наближава XXI Коледен музикален фестивал 2020 и ...

Прочети още

Акценти в V Международен балетен форум - Варна 2020

23 ноември – 19 декември 2020 Нови и утвърдени заглавия, сред които коледната класика „Лешникотрошачката“ Магията на балета е задължителна част от к...

Прочети още

Партньори и приятели